• Tóth Niki

29 óra 34 perc


El tudod képzelni , hogy bármit is csinálj több mint 29 órán keresztül?

És hogy fuss ennyi ideig? Van akinek sikerült...

Pók Janót nem kell bemutatnom futókörökben. 34-szeres Maratonista , 11-szeres Balaton Szupermaraton teljesítő, 3-szoros Ultrabalaton teljesítő, 4-szeres Ironman. Janó a futás mellett aktívan részt vesz a Velencei-tó futó életében is. Az Ő nevéhez fűződik a Tóparti Futóparti szervezése, amit idén már 13. alkalommal rendezett meg. Apukám, akik édesanyámmal, Margóval együtt, gyerekkorom óta példaként szolgálnak sport iránti szeretetükkel.

A május elején lezajlott Ultrabalaton, 221 km egyéni teljesítője, ideje 29 óra 34 perc. Erről fogom kérdezni.

- Honnan jött az ötlet , hogy elindulj ezen az embert próbáló futáson, az Ultrabalatonon?

Kétszer már sikeresen teljesítettem. 2016-ban harmadszorra is neki futottam, de 70 km-nél kénytelen voltam feladni, fizikailag nem bírtam, szédültem, rosszul voltam, nem tudtam folytatni. Ezért, a 2016-os feladásért akartam revansot venni a Balatonon és elhatároztam, hogy idén megcsinálom.

- Több mint 29 órán keresztül futottál, alvás, pihenés nélkül. Hogy élted ezt meg? Mi játszódik le ilyenkor Benned?

Csak arra gondoltam, hogy meg kell csinálnom. Óvatosan kezdtem, az edzettségemnek megfelelő tempóval. 6 perc/km-el indultam, nagyjából ezt tartottam végig, de mindig egyre több pihenő időre volt szükségem, ezért lett ennyi a vége. Sikerült végig futnom, nem sétáltam bele.

- Volt holtpontod?

100 km körül jött egy izomfájdalom, amit fájdalomcsillapítóval el tudtam nyomni. Az igazi holtpont 160 km-nél jött, nem izomzatilag vagy fejben fáradtam el , sajnos nem tudtam pótolni az energiát, éhes voltam, de nem tudtam enni, elfogyott az erőm. Nem készültem fel eléggé erre az esetre. Korábban már kitapasztaltam, hogy egy speciális tápszer az, ami ilyenkor segít, ezt még le tudom valahogy tuszkolni, de most nem vittem magammal. Szilárd anyagot ilyenkor meg már nem tudok bevinni.

- Mi segít túljutni a holtponton?

Tempóváltás, ha lehet vagy valahogy máshogy mozogni és elterelni a gondolataimat a futásról, ami egy idő után robotszerű mozgás lesz és nem azzal foglalkozom. Mindig a cél lebeg a szemem előtt, meg kell csinálni! Nagyon sokat számít, hogy párom, segítőm, frissítőm, Margó 5 km-enként vár és frissít , így mindig erre gondolok, hogy ezeket a kisebb 5-6 km-es szakaszokat megcsináljam.

- Hogy táplálkozol ilyen hosszú futások alatt?

A futás reggelén egy szendvicset ettem. Általában alkoholmentes sörrel kezdem a frissítést, ebből 3 liter fogyott, az elején még tudtam szilárdat enni, banánt és csokit, amikor ezeket már nem tudtam enni, összeturmixolt gyümölcslevest ittam. 100 km-nél az egyik frissítő állomáson megettem egy tányér húsos tésztát, ez volt az utolsó szilárd táplálék. Fontos hogy az italok hidegek legyenek, főleg akkora melegben, ami akkor volt. Az egész út során folyamatosan ittam a géleket, vége fele fehérje turmixot is, kólát és fagyit.

Vitaminokat nem szedek futás alatt, csak sótablettát 3-4 óránként.

Így utólag visszagondolva, a táplálkozás részére nagyobb figyelmet kellett volna fordítanom.

- Fizikailag hogy készülsz?

Most körülbelül a negyedét készültem, mint szoktam, sok jóra emiatt nem is számítottam. Egy cél lebegett a szemem előtt, hogy végig fussam és revansot vegyek a 2016-os feladott körért. Kell hozzá egy bizonyos fizikai felkészültség, de ezt most fejből futottam. A Velencei-tónál lakunk, a felkészülés részeként néhányszor körbe futottam a tavat ( 28 km ), de nem elégszer. Volt egy hosszabb futásom, 60 km, a márciusi Balaton Szupermaraton és egy decemberi 100 km-es verseny is a felkészülés része volt.

- Hogy készülsz fejben?

Amikor eszembe jutott a verseny, arra gondoltam , hogy ezt meg kell csinálnom. Csak ez lebegett a szemem előtt : Meg kell csinálnom! Ezzel erősítettem magam fejben, ez egyfajta vizualizációs gyakorlat.

- Milyen érzés volt befutni?

Ezt nem lehet szavakkal elmondani, át kell élni.

- Mennyi idő alatt regenerálódsz egy ilyen megmérettetés után?

Másnap csak kisebb izomfájdalmam volt, kicsit bedagadt a bal lábfejem és térdem, de alig egy hét alatt rendbe jöttem. 2 hét után kezdtem el újra futni.

- Mennyi idő után érezted , hogy újra szeretnél hosszút futni?

2 nappal az UB után a fiam hívott, hogy csináljuk meg a 110 km-es Tisza-tó futást és tervezek a közeljövőben még egy 6 órás versenyt is. Meg persze maradnak a Velencei-tó körök, 1-2 maraton, félmaraton még idénre.

- Jövőre tervezed , hogy megint rajthoz állsz az UB-n?

Soha többet :-) ( erre kiváncsiak leszünk - Niki )

A Balaton Szupermaratont tervezem amíg lehet, az ugyanez a táv, de 4 nap alatt. Ezt minden évben megcsináltam eddig , amióta szervezik és bízom benne, hogy még sokszor fogom tudni teljesíteni.

- Melyik futásodra vagy a legbüszkébb?

Bécs-Budapest, 320 km, 5 nap alatt.

- Van esetleg még valami, amit meg szeretnél említeni?

Igen, szeretném megemlíteni, hogy a párom, Margó nélkül ezt nem tudnám csinálni. Minden egyes versenyemen ott volt és támogatott, ő a legnagyobb motiváció. Nélküle nem indulok el. És az egész családomnak köszönöm, hogy évek óta támogatnak a célkitűzésemben, hogy egyszer nekem játsszák a magyar himnuszt. Talán majd egy veterán versenyen.

Sok sikert kívánok ehhez és hatalmas gratuláció az eddigi eredményekhez!

#futás #UB #tothniki #sportcoaching #velenceito #pokjano